Friday movie night[Star wars episode 4 &5]

Redan när jag gick på lågstadiet blev jag en total freak för Star Wars, och detta var tack vare att episod 4 kom på TV. Efter det blev jag, och är ännu idag en Star Wars nörd. Därför kommer mina fredags filmer fokusera nu i 3 veckor framåt på alla 6 Star wars filmerna.
Måste pointer att jag är medveten om att det finns ritade versionen, men här fokuserar jag bara på de tre original filmerna.

Star Wars (1977)
Luke är en vanlig ung man som slumpmässigt köper 2 droider som gått igenom redan ett strid. När en av droiderna rymmer för att för ett meddelande till en föredetta Jedi-mästare(Obi-Wan Kenobi), lär sig Luke att hans far var Jedi. Luke bestämmer sig att även han vill bli Jedi, och går med Obi-Wan för att rädda prinsessan Leia från onda Sith lorden Darth Vader.

(herregud vad jag förklara nördigt handlingen)

 Jag anser att filmen måste ses för att förstå den, och rekomenderar starkt till människor som gillar action och sci-fi blandat med fantasi. Dessutom kan inte allt förklaras genom att skriva om det på en blogg, redan jag skulle vilja förklara grymt mycket, men ingen kommer att orka läsa när jag börjar rabla upp.

Filmen har en viss charm i sig, och musiken är otoligt vacker och passande till alla moment.

(Kom sen ihåg att detta är en personlig åsikt)
9½/10

Star Wars Episode V: Empire Strikes back
Efter att Imperiet attackerat nya rebell basen, vilket får rebellena att fly, bestämmer sig Luke att följa Obi-Wans önskan, och söker upp master Yoda för vidare träning. Hans vänner blir jagade av Darth Vader som försöker fångata dem för att nå Luke. När Luke flyger för att rädda sina vänner, upptäcker vi den första tvisten i berättelsen.

Som jag skrev tidigare är handlingen ganska svår att förklara, iaf för mig. MEN, jag älskade tvisten i slutet. Dessutom är jag helt kär i hur söt Yoda är, och grym!
I denna del av filmerna lär vi oss lite närmare vem Darth Vadfer är. Denna filmdel har även den lilla romansen i spel samt komiska tvister.

Problemet dock i denna del var för mig, att denna del blir ibland litet långtråkig, och svår att hålla koncentrationen på, och jag fick greppet på allt efter ett par gånger att se igenom filmen.

8/10



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0