Friday movie night [West side story & Sound of music]

West side story (1961)

West side story är berättelsen om en ung man som blir kär i en flica från rivalgänget. Låter detta alls bekant? Joo filmen är en ”modern” filmatisering av urgamla historien om Romeo och Julia. (orsaken varför ordet ”modern” är inom citationstecken är för att filmen nu är över 50 år gammal).

Jag har ingen aning vad jag tyckte om filmen, eller joo jag vet att jag ville bara somna. Hatade alla dansscener som kom varje tredje minut. Jag är medveten om att denna är en klassiker och fick en Oscar staty 50 år sedan, men från min synvinkel ville jag bara, som jag tidigare skrev, somna.

3/10

 

Sound of music (1965)

Som ni ser från filmerna jag valt denna vecka, har jag en liten 60-tals tema på gang. Sound of music är berättelsen om en nunna som lämnar sitt kloster för att bli barnskötare för en officers barn. Så som förväntat blir dessa två kära.

Denna film gillade jag, vet inte om det är för den mörka Nazi delen, eller vad det är, kanske för att en av mina favorit kvinno skådesspelare är med i filmen (Julie Andrews).
Det jag alltså mest gilla med denna film var att den var så positiv, även om den har sin mörka underton i sig. Sångerna snurrar säkert nu i en vecka i mitt huvud.

Måste dock påpeka att ca 3 timmar måste reserveras för att se filmen.

8/10



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0