Finlandssvenskhet

Jag har ett poroblem med både finskspråkiga samt svenskspråkiga i Finland, och det är faktummet att ofta talas det om att de finskspråkiga "tvingas" lära sig svenska, osv.
 
Faktummet som stör mig är att det är nog helt samma för oss finlandssvenskar. I Finland kan du gå i skola på både finska och svenska, de är landets 2 officiella språk, problemet är att det ofta sker hackande på oss finlandssvenskar för att de finska tror att vi alla är rika med våra segelbåtar och tvingar dem lära sig svenska.
 
Exempel 1:

Jag måste nu säga att tyvärr är min storebror en stereotypi. Sjöman, äger egen lägenhet som 24 åring, har en egen bil och har just köpt en motorcykel.
 
Sanningen dock är inte denna, bara för att en har det bra har kanske systern inte det lika bra.
 
Exempel 2
 
Jag och min vän Vivi, vi är inte stereotypin. Vi båda har så gott som inga pengar, ena bor fortfarande hemma och den andre just o just lever på hyra med sin sambo i en skitig tvåa som håller på att gå sönder under våra fötter. NOT A STEREOTYPE!!!
 
Jag måste pointera att de finskspråkiga MÅSTE börja studera det svenska språket när de börjar sjunde klassen. De svenskspråkiga i Finland MÅSTE börja studera finska redan på 3:e klassen, är deta rättvisst?
Nu har det varit i Finland stora diskussioner om "pakkoruotsi"(tvingad svenska), men skall inte även då vi finlandssvenska tala om "pakkosuomi"???(tvingad finska).
 
ELLER!

Kanske lämna hela diskussionen, varför skall det alltid bli ett sådant strid om språk och stereotypier här i Finland? Kan vi inte alla gå under den finländska flaggan och vara finländare istället för att kina om någo vittus språk(ursäkta min finlandssvenskhet, översättning: bråka om något fittans språk). 
 
På senaste tiden har jag försökt inte bry mig, men hade idag en diskussion med en finskspråkig vän på facebook som börja strida med mig om saken, och jag tänkte att bloggen är ett ypperligt ställe att tömma ut min raseri. eeeeh, kanske inte, men it's too late now, muahahahahaaa!!!
 
Nej nu skall jag nog ta och lugna ner mig, skriver om mer positiva saker igen senare.
 
Ha en skön söndag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0